Friday, January 7, 2011

kalu batuk..

Salam...


Ntah nape lately ni tetibe lak rajin nak menghupdate..weeee~~~sonok bace b2b nye blog still...n update2 from ex-b2b..still informative k...
tapi rasanya blog aku nieh..akan jadi general blog..beside just story mory pasal hidup aku n pregnancy nieh..
emm...baru2 ni before aku tahu aku pregnant..aku da demam..aku pon men togok la ubat batuk la..pil demam bagai..then camne ntah..aku gatal2 p beli tester..since peyed da lambat..tak la byk ari pon..3 hari jek..test2 maik aiii..positive..since tu aku jadi takut..sbb aku da makan ubat batuk la..demam la..
terus aku stop ok..sbb org ckp tak le mkn ubat if pregnant...
then 2 days after testing tu..aku jatuh...kt office toilet..aku punye la menangis cam org giler...jatuh terduduk mak..nokss..mau mak tak melolong cam ade org mati...takot giler tambah lak ade slight bleeding..
g la p wat checkup ngn incik neyo...die pon cuak...then doc scan kate tak nampak janin..tp cek tester positive but weaklypositive....then doc siap ckp lagi..anything can happen...just be patient..mase tu aku ilek lagi..tp dlm kete..da cam orang mereng..
wehehe..then aku nye demam naik lagi..selsema tak ilang..batuk makin teruk...aku p clinic bese..but then dorg suh refer kat gynea...aku p laei gynea..die scan..n alhamdulillah..da nampak janin..doc bagi ubat2 la..katenye selamat ntuk baby..tapi cuak gak nak makan ubat...aku betol2 limit aku nye med taken...tak tahan ngat..then aku google..jumpe some tips..

1) For batuk..
Amalkan minum madu dicampur air perahan lemon dan air suam...katenye effective ntuk kurangkan batuk..
atau amalkan meminum madu sebagai gantian ubat batuk..insyallah..ok..*ni aku da try..so..kurang sket batuk..

2) Demam
Jgn minum air kelapa time2 1st trimester nie..org ckp air kelapa baik ntuk sejukkan badan kan..but jgn la minum..not good since air kelapa tajam..ntuk kebahkan demam..byk minum air suam gak..then pakai la cool fever tu..byk rehat..doc ckp ubat demam leh amek time pregnant..tp beter consult ur doc ok..


3)Selsema..
Korang hembus jek la ingus tu selalu..ni tado tips aku jupe..ntuk kurangkan selsema..
hembus la ingus till idung nak tecabut..heeeeeeeeee....



ok..aku nak sambung wat keje..tata~~

No comments: