Thursday, January 6, 2011

simptom2 ade nyawa lain...

salammmm...
harini da hari ke enam tahun 2011..da almost seminggu kan kite kat tahun 2011..
ermm.....tahun 2011 and 2010 byk memberi erti dlaam perjalanan hidup aku as seorang insan kat bumi Allah nie..2010 aku melengkapkan sebahagian dari diri aku...melengkapkan rusuk yang hilang pada suami aku..
then sebulan kemudian..benih cinta dari hubungan kami mengukuhkan lagi ikatan kami...awal kan...tapi itulah rezeki...Bunting pelamin org ckp..since aku peyed mlm after ktorg nikah..heeeeeeee....sebelum tu..pelbagai tanda dan simptom2 yang aku rase...(*sebelum lewat period)..
sebagai perempuan..kite akan rase cam lain macam pada perubahan tubuh badan kite..
so aku nak share serba sedikit info dari pengalaman aku yang tak seberapa nieh...

1)Breast tenderness ( payudara membengkak)
Simptom yang biasa dialami oleh sesetengah wanita..dimana payudara terasa sakit dan membengkak.. perubahan ini kadang kala tak dapat dikesan sebagai tanda awal kehamilan kerana simpton lebey kurang same ngn nak period.

2) Fatique (kepenatan yang teramat)
Yess!!! aku ingat penat sebab pas kawen..then p menjalang..& badan ngah nak seswaikan diri ngn kehidupan baru..but... TOOTTTTT!!! SALAH!!! aku penat sebab ade hidupan lain yang aku carry... time ni memang betol2 penat...melepet jek..

3) Frequent urination (kekerapan membuang air kecil)
Sebelum detect yang aku pregnant..aku asek bangun malam..nak p kencing...and jadi mangsa..of coursela incik Neyo..kul 3 slalu aku kejutkan die teman p toilet...mase tu belum suspect yang aku pregnant..ye la..baru 2-3 minggu kot after ktorg kawen...even tak byk minum air..kite tetap akan buang air walopon sikit..

4) Dizziness (pening)
yerp...aku pon penin2 jugak..tp takla dasat ngat..n aku tak la muntah ke pe...memang semua tanda ni aku ngat sebagai gejala nak sesuaikan diri pas kawen...

5) Feeling that "I am pregnant"
Yes!!! kuat betol aku feel yang aku pregnant..cam confident jek aku dok bebel2 kat laki aku...
tp tak brani bgtau org lagi sbb blum confirm time tu..

6) Missed period
simptom2 lain aku tak alami la plak..n yang paling kuat is..aku nye feeling that i am pregnant...feeling tu kuat aku rasakan...till period aku lewat 3 hari kot..aku cek..then 2 line ok...excited?? ermmm..tak brani nak excited lebey..kene marah ngn mak mertua aku kang klu excited lebey...

ermm...kalu korang pon berperasaan camtu...and berasa camtu...berdoa la agar ape yg korang harapkan tu betol..tp if tak..jgn sedey k...rezeki tu insyallah ade..

till thenn...bubbbyeeee....

2 comments:

Anonymous said...

tahniah..mommy-to-be~~..nanti kiter sharing2 info yer..;)

Miss Byo said...

tq jihan..u too...due u bile? mine inyallah ujung aug...same2 kite jage n ingatkan each other k..